Payday Loans
2024 április 27, szombat
Hungarian Bulgarian Croatian English Finnish French German Italian Polish Romanian Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Ukrainian

Elfogadták városunk költségvetését

DSCN003012-0-0.  Ilyen arányban fogadták el ma délután a költségvetést a képviselők Hajdúszoboszlón. Bevezetőjében Dr. Sóvágó László polgármester elmondta, hogy a látszat ellenére ezt a költségvetést is kemény viták és hosszú egyeztetések előzték meg több fordulóban. Az ülés nyilvános része alig több mint egy órán át tartott. A fontosabb döntésekről a következő napokban részletesen beszámolunk.

Most nézzük a legfontosabbat, a költségvetést!

DSC_0004Dr Sóvágó László polgármester a költségvetés elfogadása előtt elmondta, hogy:

A rendszerváltás kezdete óta - kormányoktól függetlenül - a magyar önkormányzatok helyzete folyamatosan romlik, részesedésük a nemzeti jövedelemből egyre kisebb mértékű. A magyar önkormányzatok jelentős része - részben az elégtelen központi támogatások, másrészt nem egy helyen a lehetőségekkel összhangban nem álló fejlesztések következményeként - eladósodott, anyagi eszközeik jelentős részét a felvett hitelek törlesztésére kell fordítani, fejlesztésekre nem, vagy alig gondolhatnak.

Hajdúszoboszló a kevés számú elfogadható anyagi helyzetű önkormányzatok közé tartozik. Hitelt nem vett fel, intézményei működésének anyagi feltételei biztosítottak, fel sem merült a városüzemeltetésre szánt összegek csökkentése, a közszférában foglalkoztatottak juttatásainak megnyirbálása, sőt jut pénz elfogadható mértékben fejlesztésre is. Mindez évtizedek tervszerű munkájának következménye, amely ebben az évben is folytatódik (pl. a közszolgáltatási feladatokat ellátó cégek összevonása).

 DSC_0008

BEVÉTELEK

Az intézményi bevételek növekedését döntően az étkezési nyersanyagnormák emelése eredményezi, de ennek a kiadási oldalon is hasonló mértékű növekmény a következménye.

Valamelyest több helyi adó beszedését tervezzük, amelynek forrása az építményadó (újabb ingatlanok kerültek adózás alá)  és az iparűzési adó növekménye ( remény van a gazdaság teljesítőképességének javulására, amely ezen adónem gyarapodását is jelenti).

Az állami támogatás és az átengedett központi adók együttes összege tavaly 2.552.354.000 Ft volt. Ugyanezek 2011-ben 2.652.527.000 Ft-ra rúgnak. A növekmény mintegy 100 millió Ft, nem éri el az infláció mértéket.

A 2011. évi költségvetési törvényben szereplő, a helyi önkormányzatokat megillető normatív állami támogatások igénylési feltételei döntően nem változtak, néhány területet érintően a normatív állami támogatások és a központosított előirányzatok közötti jogcímek között átrendeződés történt.

A felhasználási kötöttség nélkül igényelhető normatív állami hozzájárulások szerkezete kis mértékben módosult, összességében az előző évi finanszírozási konstrukciót követi.

A kötött felhasználású normatív támogatásokból származó állami támogatás várhatóan 6,1 millió Ft-tal nő az előző évhez viszonyítva. Visszakerült a támogatott célok közé a pedagógus szakvizsga és továbbképzés, valamint az osztályfőnöki és gyógypedagógiai pótlék. Nő a pedagógiai szakszolgálat normatív támogatása.

A tűzoltóság támogatása az előző évhez képest 3,9 millió Ft-tal nő.

A 4. sz. melléklet által felsorolt "átvett pénzeszközök" zömét a különböző fejlesztési célokra nyert pályázati pénzek teszik ki, amelyeket a költségvetésben szerepeltetni kell.

A vagyonhasznosítási bevételek csökkenését az ingatlan értékesítések "leállása", illetve a kevesebb ÁFA-visszatérítés magyarázza.

Az állami költségvetésből származó forrásokról a képviselők a költségvetési koncepció elfogadásához részletes tájékoztatást kaptak.

 DSC_0011

KIADÁSOK

Az önállóan, illetve a részben önállóan gazdálkodó intézmények tervezett kiadásainak felülvizsgálata a szokásos módon megtörtént. Fegyelmezett gazdálkodással a rendelkezésre álló keretek az intézmények megfelelő működését biztosítják. Nem tervezünk semmiféle "megszorítást", az eddigi juttatások mindenki számára biztosítottak.

Hasonló megállapítás érvényes a 8. sz. mellékletben feltüntetett önkormányzati feladatokra is. A meghatározó feladatoknál az elmúlt éviekhez hasonló összegekkel számolunk, a rendszeresen az érdeklődés középpontjába kerülő polgármesteri hivatal az elmúlt évivel megegyező összegekből gazdálkodhat.

Az 1. sz. melléklet "Kiadás" rovatában szereplő pénzmaradványt terhelő kifizetések a jogszerűen lekötött, de még különböző okok miatt ki nem fizetett tételeket tartalmazzák.

A városüzemeltetési feladatokra összesen mintegy 10%-kal több áll rendelkezésre. A város lakóira és a turistákra is tekintettel nem engedhetjük meg, hogy a város tisztasága, parkosítottsága, rendezettsége csorbát szenvedjen, és az infláció itt sem hagyható figyelmen kívül.

A 12. sz. melléklet szerint az Egészségügyi, illetve az Oktatási, Kulturális és Sportbizottság az eddigiekhez hasonló keretből gazdálkodhatna, míg a Turisztikai Bizottság célkeretének növelését a 2011. évi kiemelt németországi marketing terv indokolja.

A többéves, jól megszervezett gazdálkodásunknak köszönhetően eben az évben sem maradunk felújítás, beruházás nélkül. A 12. sz. mellékletben 70 millió Ft szerepel intézmény-felújításra, karbantartásra, míg ugyanezen közterületek esetén 10 millió Ft. A Pénzügyi Bizottság 20 millió Ft-os vis maior kerete is lényegében ezt a célt szolgálja. A 13. és 14. melléklet tételesen felsorolja a tervezendő beruházásokat, fejlesztéseket.

Belvízrendezésre 100 millió, útépítésre 50 millió, útszőnyegezésre 40 millió, kátyúzásra 16 millió, járdafelújításra 25 millió biztosításáról szól a javaslat, de a 13., 14. táblázatban a további fejlesztések is láthatók.

A tervezet - az általam eddig képviselt állásponttal összhangban - egyensúly közeli állapotot rögzít, tartós hitel felvételével nem számol. Két dologról azonban nem szabad megfeledkezni. A testület úgy döntött, hogy a városrehabilitáció céljából pályázatot nyújtsunk be. Amennyiben a kiírás megtörténik és sikeresek leszünk, az önerő, amely 132 millió, csak hitelből teremthető elő. Hasonló a helyzet a városközpont esetén, ahol az első fordulóban nyertünk, komoly esélyünk van a második menetben is. Itt az önerő 230 millió Ft, fedezete ugyancsak hitel lehet.

Az előzetes bizottsági viták során elhangzott javaslatok az előterjesztésbe szinte kivétel nélkül beépültek. A megküldött mellékletek - amelyek az előterjesztés érdemi részeit jelentik - részletesen tartalmazzák a bevételi és kiadási tételeket.

 DSC_0015

Szoboszlói Színes– Buzási László

A helyi hírek forrása mi vagyunk! – Minden jog fenntartva

www.szoboszloihirek.hu

Hozzászólások   

 
-1 #1 Guest 2011-03-05 23:38
Remélhetőleg a Tisztelt Képviselőknek (ha annyira komolyan gondolják ezt a fürdő-várososdi t)végre kiterjed a figyelmük a turisztika szempontjából fontos virág utcák útburkolatának az állapotára,és végre felújítják ezen utakat. Az utóbbi években több, a polgármester úrnak címzett levelet aláírtunk az üggyel kapcsolatban, de sose lett semmi. Ennyit a nagy fejlesztésekről ... Kíváncsi lennék mit gondolhatnak az ide látogató külföldi és hazai turisták a témával kapcsolatban.NE M CSAK A FÜRDŐBŐL ÁLL A VÁROS! Ajánlom a szerkesztőknek, hogy készítsenek egy összeállítást a témával kapcsolatban.Mé g annyit tennék hozzá, hogy a közelben levő utcát,melyen a polgármester telke található a csatornázási művek után a burkolatot egyből rendbehozták, kérdezem én, ez miért nem történt meg a többi utcán is?!
 

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.

Hirdetés
Hirdetés

Belépés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szoboszlói Hírek

Kiss Klára 

E-mail: szoboszloihirek@gmail.com

Postacím: 4200 Hajdúszoboszló, Somogyi u. 2/c.

ISSN 2061-7038 (Nyomtatott) - ISSN 2061-7046 (Online)